Ja ben ik weer! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu Ja ben ik weer! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu

Ja ben ik weer!

Door: Liza van der Veeken

Blijf op de hoogte en volg Liza

24 Juli 2009 | Ghana, Accra

Nou hier dan weer een berichtje van mij! Ik zal mijn verhaal wel meteen vervolgen vanaf waar ik de vorig keer ben geëindigd. Na het internetten zijn we met zijn allen boodschappen gaan doen en zijn Anouk, Maud en ik met de taxi naar het weeshuis in Kokobeng gegaan. Onderweg hebben we van de taxichauffeur nog wat nieuwe woorden Twi geleerd. De kleine kindjes noemen hier ons namelijk de hele tijd obruni (witte) en dan moeten we dus terug zeggen bebini (zwarte) of napatoemtoem (zwarte man) en dat vinden ze dus ook echt supergrappig!

Maargoed.. Trudy en Suuz zijn dus nog even naar de markt geweest om wat kussens te halen (wat die hebben ze hier dus niet.. heel irritant!) en nog wat fruit. Toen Suuz en Trudy er ook waren hebben we met zijn allen de slaapkamers, de hal, de douches en het toilet eerst grondig schoongemaakt, want het was er echt supersmerig! Vooral onder de bedden lag echt veel te veel rotzooi. Om vier uur had Yaabra het eten voor ons klaar (de laatste lunch ever gegeten!) en rond half 5 ben ik voor het eerst mijn eigen kleren gaan wassen. Was ook wel nodig, want had het een week niet gedaan. Toch wel even wennen hoor om “African Style” je kleren te wassen (d.w.z. met een grote teil met sop tussen je benen en schrobben maar!). Het heeft dan ook even geduurd maar uiteindelijk was alles vrijwel schoon.. dat wil zeggen alles behalve mijn witte legging na, want die was gewoon zo smerig van het stof dat ie niet schoon te krijgen was… maar ja het is Afrika dus who gives a f***? Niemand dus!

Maar zal niet verder afdwalen.. Na het wassen natuurlijk alles even netjes opgehangen en toen waren de kindjes van de daycare wakker. Even met ze gespeeld en de schoentjes aangetrokken. Toen ze weg waren (terug naar huis dus) mijn bed maar even opgemaakt. Inmiddels was het alweer 6 uren ben even buiten gaan zitten om te kijken hoe Yaabra de lekkere pannenkoeken aan het bakken was. Moest wel een aantal keer herhalen dat ze er niet te veel olie bij mocht gooien, want dat doen ze hier dus wel heel erg. Helaas spreekt ze niet al te goed Engels dus alle pannenkoeken dreven alsnog in het vet en heb er dan ook maar 1 op. Voor de rest wat brood gegeten. ’s Avonds met de meiden nog gezellig wat gekaart en gedronken en vervolgens lekker weer naar bed.

Dinsdag zoals gewoonlijk weer rond 6 uur wakker. Rond 7 uur ontbeten en om 10 over 8 kwamen de eerste kindjes al aangelopen. Allemaal schoentjes uit, rugzakjes af en lekker even spelen. Om half 9 waren alle kindjes er en zijn we in de daycare nog even wat gaan spelen. Vervolgens heeft Julie (de “lerares” van 17 jaar) de kinderen Engelse les gegeven, dit keer over fruit. Dan wees ze een plaatje aan en zei ze 3x het woord in Twi en vervolgens 3x in het Engels en dan moesten alle kindjes dat steeds herhalen. Vervolgens moesten de kinderen dan één voor één naar voren komen en dan zei Julie het Engelse waard en dan moesten ze het plaatje aanwijzen.

Na de Engelse les hebben we muziek geluisterd, meegezongen en gedanst. Om 10 uur was “breakfast” klaar. Eerst allemaal handen gewassen en vervolgens aan tafel. Na het eten opnieuw handen wassen en even naar het toilet. Alle kindjes hebben nog even lekker gespeeld en toen was het tijd om te gaan slapen. Dus Trudy, Suuz en ik zongen ze dus slaap kindje slaap in het Nederlands! En de kindjes kunnen dat dan ook meezingen.. echt zo lief! Anouk en Maud waren er niet, want die waren de hele dag aan het klussen. 5 mensen op de daycare is ook gewoon veel te veel.

Terwijl de kindjes sliepen hebben we met zijn 5en geluncht en om kwart voor 2 werden de kindjes weer wakker gemaakt. Allemaal nog even wat gespeeld en rond 3 uur de kinderen terug naar huis gebracht. Met zijn allen in de lokale “bar” wat gaan drinken. Toen we even zaten kwam Rene langs. Hij heeft het weeshuis (waar wij nu dus zitten) mee gebouwd.
’s Avonds lekker gegeten en vervolgens allemaal in de douche. Na het douchen beneden in de eetzaal gaan zitten om gezellig wat te drinken en bij te kletsen, maar toen we vijf minuten zaten viel de stroom uit! Dus Kwabena (“begeleider” van het weeshuis) naar het dorp om een acculamp te halen. Verder de hele avond heel erg gezellig geweest en vele leuke gesprekken gehad tot de accu van de lamp ook leeg was en dus maar naar bed zijn gegaan.

Woensdag om tien voor zeven wakker en meteen uit bed gesprongen, want om tien over zeven was het ontbijt klaar. Om half 9 waren weer bijna alle kindjes er en begon hetzelfde ritme als dinsdag weer van voor af aan, maar het is toch elke keer weer genieten. Op een gegeven moment kwam Josephine (onder de kinderen beter bekent als Maamia) aangelopen met een doek in de hand. Dus ik vroeg Julie wat ze bedoelde en die vertelde me dat ze op mijn rug wilde. Dus Yaabra heeft Josephine op mijn rug gezet en de doek vast geknoopt. Had ik Maamia dus op de Afrikaanse manier op mijn rug hangen!
Tussen de middag lekker spaghetti al la Yaabra op, oftewel met veeeeel pittige saus en een stukje kip dat voor 90% bestaat uit pezen en vetrandjes. Toen de kindjes weer wakker waren wat gespeeld en gegeten om ze vervolgens om 3 uur naar huis te brengen. Nog even bij het barretje gezeten en ’s middags toch maar weer wat gaan wassen, want ik was er achter gekomen dat ergens in een andere koffer nog een stapel vieze was lag.
Na het avondeten even alle foto’s op mijn laptop gezet en een dele van dit verhaaltje getypt (we hadden ’s middags te horen gekregen dat het internet op de compound weer werkte) zodat ik deze in het weekend gemakkelijk op internet kon zetten. ’s Avonds met Anouk en Maud film gekeken op Maud haar laptop. Helaas keken Trudy en Suuz niet mee, want Suuz was al de hele dag ziek en ’s avonds werd het alsmaar erger.

Donderdag om half 7 wakker en om half 8 natuurlijk eerst even naar huis gebeld, want Teun was jarig en werd 16 jaar! Anouk, Trudy en vanaf 10 uur ook Yao gingen de hele dag klussen. Suuz voelde zich wel wen stuk beter en heeft de wat kleinere klusjes opgeknapt. Maud en ik hebben ’s morgens daycare gedaan en na de middag was ik alleen met Julie en heb ik een deel van de sponsorballonnen opgeblazen en uitgedeeld. Het was een groot feest!

Overigens heb ik nog niets van het andere sponsorgoed gebruikt of uitgedeeld (op 1 kaars van bolsius na, toen de stroom was uitgevallen), deels omdat er nog een groot deel op de boot zit en deels omdat het iets te veel is voor de kinderen in het weeshuis. De knuffeltjes gaan wel allemaal naar het weeshuis en veel speelgoed ook, maar ik ga volgende week met de “headmaster” van de basisschool in Kokobeng praten of ik misschien een keer een middag of 2 in de kleuterklas mag komen om daar ook het een en ander uit te delen. De overige spullen, zoals de muskietennetten en EHBO-setjes worden uitgedeeld samen met Yao, want hij weet waar ze deze het best kunnen gebruiken.

Maargoed… ’s Middags heb ik de kindjes niet meer mee naar huis gebracht, want ik was echt bekaf. ’s Avonds weer pannekoeken gegeten, dit keer met een stuk minder olie en dus ook een stuk lekkerder! Daarna gezellig zitten kletsen met zijn zessen (Yao bleef slapen) en nog wat Amerula op (klein beetje maar) en vervolgens om 9 uur gaan slapen.

Vrijdag.. ja toen was het alweer vrijdag! Wat vliegt de tijd toch voorbij! Was zelf nogal moe van de hele week en heb er dus voor gekozen niet mee op de daycare gegaan maar wat te gaan klussen. Heb samen met Anouk en Suuz de kasten in de lak gezet, de nieuwe kast (gemaakt door Anouk, Maud en Yao) geschuurd en wat kozijnen mee geverfd. Op vrijdag is de daycare om 1 uur al afgelopen en heb dus de kindjes mee naar huis gebracht. Tussendoor nog lekker even in de douche geweest en spullen gepakt en toen om 4 uur zijn we met zijn allen weer terug naar Kumasi gereden. Normaal gesproken ben je pas vanaf zaterdagmiddag welkom op de compound, maar omdat we morgenvroeg de stad in gaan voor een rondleiding (deze hadden we niet gehad in de introweek vanwege ons weekendje naar Cape Coast) mochten we nu dan toch al komen.

Owja nog even vergeten om te melden: de natuur is hier trouwens prachtig! Overal waar we tot nu toe zijn geweest is het heel erg groen. De dorpjes zijn wel heel erg armoedig en vele huizen zijn of heel klein of staan op instorten. Kleding is hier wel heel belangrijk. Iedereen moet er te allen tijde verzorgd uitzien. En ten slotte hebben we in de 1e week wel wat regen gehad, maar sinds woensdag is het eigenlijk best wel warm en schijn de zon lekker fel. Ben helaas nog niet echt bruin, maar wel al rood geweest.. haha.

Nog even een paar dingen die ik dus absoluut niet ga missen als ik weer terug ben in Nederland:
- Het open riool midden in Kumasi.
- Kindjes die heerlijk in hun broekje plassen en je vervolgens van harte komen knuffelen.
- De afrikaanse fufuo (da is dus gewoon een bal deeg en zoooooooo smerig!) Staat ook ergens op de foto’s.
- Het water drinken uit zakjes.
- Het eenzijdige eten.
- De afrikaanse geur van viesheid.
- De muizen, hagedissen, mega grote mieren en andere beestjes op de slaapkamer.
- De kleine hagedisjes achter het muskietengaas bij het wcraampje, waardoor je je ’s nachts kapot schrikt als je naar het toilet moet.

Enkele handige woorden Twi:
Akwaabaa = welkom
Ma akye = goede morgen
Ma aha = goede middag
Ma adwo = goede avond
Amee = ja
Daabi = nee
Meda ase = dankje
Nante yie = doei
Obruni = witte
Wo din de sen? = hoe heet je?
Me din de…. = ik heet
Wo ho te sen? = hoe gaat het?
Eye = goed (als ze vragen hoe het met je gaat.. en ze hebben geen woord voor slecht!!) of oke
Mente = ik snap het niet
Mabre = ik ben moe
Adamfo = vriend
Abo sen? = hoe laat is het?
Ahe sen? = hoeveel kost dit?

Nouja ehh dat was het dan wel weer voorlopig!

Voor degene die enkele foto's willen zien van mijn reis:
http://picasaweb.google.com/xxxliza1

-xxx- vanuit Kumasi, Ghana
Liza

B.t.w. voor degenen die mijn telefoonnummer nog niet hadden:002335442302969
Houdt a.u.b. wel even rekening mee dat het hier 2 uur vroeger is en dat ik niet naar iedereen kan smsen en niet alle smsjes kan ontvangen, dus als je ergens zeker van wil zijn vooral bellen!


  • 24 Juli 2009 - 18:30

    Joanne:

    Heej Liza!

    Leuk om even iets van je te lezen!
    Erg fijn dat je het daar zo naar je zin hebt. De tijd vliegt voorbij. Voor je het week sta je weer hier in het koude en regenachtige Nederland.
    Ik wens je nog een fijne tijd toe en ik hou je berichtjes in de gaten!

    Liefs, Joanne

  • 24 Juli 2009 - 18:38

    Anita:

    Hoi meisje,

    Altijd blij weer wat van je te horen. Fijn dat je het echt naar je zin hebt. Kan ook niet anders met al die scheetjes....
    Btw: leuke foto's!
    Have fun!
    xxx mama

  • 25 Juli 2009 - 08:12

    Joris :

    oke liza leuk da verhaal en op msn en al .... en nog kweet nie 3 weke of so? nouja nog veel plezier!XD

  • 25 Juli 2009 - 10:48

    Wilma :

    Hoi Liza,

    Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt in het verre Ghana.
    Geniet er nog maar lekker van, want voor je het weet is het weer voorbij.

    Groetjes Wilma(van AH)

  • 25 Juli 2009 - 11:44

    Robert Sylvia + Kids:

    he die liza
    hier krijgen we ook zon
    hoor.en voor die poep broekjes hoeven we daar niet naar toe.maar geniet lekker van die tijd daar en doe die bebini de groeten.

    he obruni liza de groetjes

  • 25 Juli 2009 - 19:19

    Suzan:

    Hoi Liza,
    Mooi verslag, en erg leuk die Twi-vertalingen, maar ik houd het toch maar op gewoon Nederlands.
    Leuk om je zo te kunnen volgen.
    Ik wens je nog een hele mooie, leerzame tijd in Ghana en tot ziens in Nuland.
    Veel liefs, Suzan

  • 26 Juli 2009 - 07:53

    Ilonaa:

    HoiHoi!
    Weer een leuk verhaal :D.. en die foto's .. supermooi!! heb dus gister zoals je al weet me rijbewijs gehaald :D..
    en doe die ooooooh soooooo schattige kindjes de groetjes.. :D

    xxIlonaa

  • 26 Juli 2009 - 09:21

    Irma:

    Hoi Liza kei leuk je zo te lezen en te zien je straalt.
    Die fotos zijn onwijs en wat een scheetjes zijn die kleintjes.
    Heel leuk zo te kunnen zien hoe je het daarginds vergaat.
    Meisje maak er een onwijs leuke tijd van.
    We zien je weer over paar weken.
    Groetjes Irma

  • 26 Juli 2009 - 09:33

    Silvia:

    Helemaal leuk om te lezen! Zo te lezen maak je het goed en ach...de Afrikaanse beestjes neem je maar op de koop toe. Geloof me...er komt een tijd dat je dat ook gaat missen!! hahaha

    Silvia

  • 26 Juli 2009 - 12:01

    Sanne:

    heey liza!

    voor mij zit het er al weer op, maar ik heb me snel bijgelezen hoe het met jouw gaat daar in Ghana. nog 3 weekjes en dan zie ik je eindelijk weer! en btw leuke foto's!! nog veel plezier

  • 26 Juli 2009 - 12:29

    Sanne:

    heey liza!

    voor mij zit het er al weer op, maar ik heb me snel bijgelezen hoe het met jouw gaat daar in Ghana. nog 3 weekjes en dan zie ik je eindelijk weer! en btw leuke foto's!! nog veel plezier

  • 26 Juli 2009 - 14:18

    Liza:

    Hey allemaal, bedankt voor de leuke berichtjes!
    Misschien als ik morgen tijd heb komt er nog een klein verhaaltje bij.. en dan moeten jullie weer wachten tot zaterdagmiddag/avond. Vanavond gaan we in ieder geval lekkker schuren in de Mazerati!

    -xxx- Liza

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 26 Dec. 2008
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 27574

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 25 Maart 2014

Rondreis Thailand

11 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Rondreis Oost-Europa met Joris!

20 Juli 2010 - 29 Juli 2010

Italië!!

13 Juli 2009 - 18 Augustus 2009

Ghana!

Landen bezocht: