Schuren? Sandwich! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu Schuren? Sandwich! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu

Schuren? Sandwich!

Door: Liza van der Veeken

Blijf op de hoogte en volg Liza

27 Juli 2009 | Ghana, Kumasi

Hey allemaal!

Nog even snel een verhaaltje voor ik weer terug ga naar Kokobeng! Heb echt een heel leuk weekend achter de rug. Zaterdag zijn we om 8 uur gaan ontbijten en om 9 uur met Kwamee (neefje van Yao) naar de centrale markt gegaan. Enige nadeel was dat we allemaal eigenlijk al vrij snel naar het toilet moesten, dus nam Kwamee ons mee naar het openbare toilet. Wilden ze ons kranten geven als toiletpapier, maar uiteindelijk toch een stukje wcrol meegekregen. Stond ik 5 seconden binnen in de rij te wachten moest ik al bijna overgeven van de lucht die er hing… echt niet te omschrijven zo vies! Dus ben maar meteen naar buiten gelopen en pas 2 uur later naar het toilet gegaan. De andere meiden hebben het wel langer volgehouden dan ik, maar zijn uiteindelijk ook geen van alle naar het toilet geweest. De markt zelf was wel heel leuk om te zien. Het stonk wel vrij erg op het gedeelte waar het vlees en de vis lag, maar voor het grootste deel viel het reuze mee. Een aantal hele leuke stofjes gekocht, wat souvenirtjes en leuke slippers. Op een gegeven moment werd ik naar achter getrokken om bij een vrouw op schoot te komen en die wilde graag een foto met me dus zo gezegd zo gedaan (zie internet). Was uiteindelijk wel heel leuk en gezellig geweest.

Tussen de middag wat gegeten in een cafétje… lekkere hotdog-achtig ding op.. heerlijk na een week alleen maar rijst! ’s Middags even naar Yaa (woont ook op de compound bij Yao en is kleermaakster) gegaan om maten op te laten meten zodat ze en mooi Afrikaans jurkje kan maken deze week en de rest van de middag nog wat zitten kletsen. ’s Avonds heeft Yao heerlijk voor ons gekookt… lekkere gevulde kip uit de oven! En als toetje hadden we 2 bolletjes chocolade-ijs met Amarula er overheen.. Wat een feestmaal was dat! Was opnieuw vrij moe en lag dus rond 9 uur op bed.

Zondag weer vroeg wakker, maar tot half 9 een boek liggen lezen in bed. Toen toch maar in de douche gegaan, want om kwart voor 10 vertrokken Anouk, Maud, Frank en ik naar de kerk om de mis bij te wonen. Was heel leuk om een keer te zien. Het is hier dus echt gewoon een groot feest in de kerk.. iedereen staat de dansen en mee te zingen, was de kerk in Nederland maar zo! Was nu de week van de jeugd dus er werd een enorme preek gehouden om de volwassenen er van overtuigen de jeugd voor gevaarlijke dingen als cartoons waarin gevochten wordt, homoseksualiteit en de duivel te behoeden. De preek was wel echt te grappig, want die vent schreeuwde heel hard en maakte mooie handgebaren. Na 2 uur hadden we het wel gezien (de mis duurt in totaal 4 uur) en zijn we gegaan. Toen we terug kwamen op de compound (de kerk is op loopafstand) hebben we de tafel gedekt en een heerlijk ontbijt op, bestaande uit veel fruit en lekkere pindakaas en chocopasta! Overdag nog even lekker wat geslapen en ’s middags met Frank zitten praten op de compound, terwijl de meiden allemaal naar het cultural centre waren. ’s Avonds lekker pizza gegeten, alleen doen ze hier op elke pizza gehakt en dus ook op mijn hawai… maarja smaakte best lekker. Vervolgens nog een hele tijd wat muziek geluisterd om rond 11 uur naar de Maseratti te gaan. Hier de hele avond (d.w.z. tot half 3 ’s nachts) staan schuren, tussen twee jongens in dus, want zo gaat dat hier! Was echt heel erg leuk! Enige nadeel was dat ik mezelf kon uitwringen aan het eind van de avond, haha!

Nou nu is het dan alweer maandag en hebben net lekker ontbeten (boterham met pindakaas… mmmm!). Gaan dalijk naar het weeshuis toe, want Julie is ziek en nu moet Kwabena dus alles op zich nemen… niet zo handig! Dus zo snel mogelijk daar naar toe om Kwabena een handje te helpen met de 25 kindjes. Tot zaterdag ofzo!

-xxx-jes uit Kumasi, Ghana
Liza

Owja wat wel echt heerlijk is hier... je hebt zeer zachte ellebogen! :)

• 27 Juli 2009 - 11:14

Marion Van De AH:

Heb je hele verhaal nu in een keer gelezen. Wat een avontuur. Heb ook je foto's zitten kijken. Erg leuk en mooi daar. Zag dat je in 2007 ook al in Afrika was geweest. Het blijft je dus trekken. Nou geniet en werk ze daar nog. Ik blijf je volgen. Groetjes Marion

• 28 Juli 2009 - 16:16

Ilonaa:

HoiHoi!

LeukLeuk om weer iets te lezen van je :) hoop dat je t echt leuk hebt daar, maar zo te horen wel!:)
    ik heb vandaagh rijbewijs opgehaald en gereden in onze peugeot.. was vet grappig :D

xx(L)

• 30 Juli 2009 - 11:22

Wilma:

Zo te zien en lezen geniet je er wel van,voor je het weet zit het erop. Ik vind het leuk om je verhalen te lezen dus op naar de volgende.

Groetjes Wilma(AH)

• 01 Augustus 2009 - 22:50

Joke En Rean:

hoi lies.
    gaat alles goed met je daar.
    je hebt een lekkere boterham met pinda kaas op.
    wij hebben vandaag ge bbq.
    hou het nog even vol meisje en geniet ervan werk ze nog.
    we zien je wel over een paar weken doei doei.

• 02 Augustus 2009 - 14:50

ANNIE.:

HEY LIZA.
    VANMIDDAG EVEN MET JE MOEDER EN JORIS GESPROKEN,ZE WAREN BIJ OMA.OMA HEEFT GISTEREN JE MOOIE KAART ONTVANGEN ZE WAS ER ERG BLIJ MEE,EN MOEST JE DAARVOOR BEDANKEN.
    WENS JE VERDER HET ALLERBESTE EN EEN GOED VERBLIJF VERDER.
    VEEL GROETJES VAN ONS.
    ANNIE EN OMA.XXX.