Op naar de laatste week! :( - Reisverslag uit Accra, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu Op naar de laatste week! :( - Reisverslag uit Accra, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu

Op naar de laatste week! :(

Door: Liza van der Veeken

Blijf op de hoogte en volg Liza

10 Augustus 2009 | Ghana, Accra

Hoi hoi!

Nou nog eerst even snel een verhaaltje voor ik dadelijk weer naar Kokobeng vertrek! Zoals gewoonlijk zal ik weer verder gaan waar het verhaaltje de vorige keer ophield!

Vrijdag heb ik nadat ik aangekomen was nog een hele tijd met ons mam en later ook met Sanne op msn gezeten. Rond een uur of 7 (weet niet meer precies) kwam Adwoa (spreek je overigens uit als Adjowa) me roepen, want het eten was klaar. Wat een feestmaal was dat zeg! Had voor het eerst sinds ik in Ghana ben vlees!! Verder lekkere rijst, zonder al te veel olie, sla en als toetje lekkere zoete sinaasappels! Heb er lekker van genoten! ’s Avonds was ik wel heel moe, dus ben lekker vroeg op bed gaan liggen… enige nadeel is dan dat je de volgende ochtend dus vroeg wakker bent… dat heb ik wel gemerkt! Was eigenlijk al wakker om kwart over 5, maarja heb het volgehouden om tot 6 uur te blijven liggen en ben toen maar gaan aankleden enzo… Eerst even met Yaa zitten kletsen en om 7 uur even de straat over gestoken om wat brood te halen. Om acht uur is Yaa even met me meegelopen naar een paar huizen verderop, om wat geld te wisselen (had alleen nog 5 cedi en 40 euro in mijn portemonnee, de rest van het geld lag bij Yao in de kluis en daar kon ik dus niet aan) zodat ik even later naar de markt kon vertrekken. Was dus om half 9 op de markt en heb natuurlijk weer het een ander gekocht. Rond 10 uur weer vertrokken richting de compound. Was wel lachen, want had een taxi genomen, maar die werkte volgens mij niet helemaal naar behoren (APK keuring zou echt never nooit niet haalbaar zijn!) want de pook werkte niet echt en de taxi trilde echt enorm.. ook op stukken waar geen gaten in weg zaten (zijn niet veel stukken overigens, bijna alles is bedekt met kuilen!). Eenmaal terug op de compound een tijdje op internet gezeten. Rond een uur of 3 was Yao op de compound en heb ik wat geld uit de kluis gehaald om vervolgens in mijn uppie naar cultural centre te gaan. Natuurlijk weer een aantal leuke souvenirtjes gekocht! Eenmaal terug heb ik van Ama een klapspelletje geleerd en een tijdje zitten kletsen met Kwame. Rond een uur of 7 had Yao het eten klaar (lekker Marrokaans) en ben uiteindelijk rond een uur of 9 naar bed gegaan.

Zondag rond een uur of 6 wakker en toen maar verder gaan lezen in het boek waar ik de vorige avond aan was begonnen. Vanaf een uur of half 8 toch maar uit bed gekomen en het een en ander gedaan op de laptop. Om half 10 was Yao er uit en gingen we ontbijten. Tot 12 uur niet echt veel bijzonders gedaan en toen samen met Yaa op zoek gegaan naar nephaar, om mee te vlechten (als alleen mijn eigen haar gevlochten zou worden, zou het er niet uitzien, omdat het dan veel te dun wordt). Rond een uur of half 1 terug, maar toen kwam….., de vrouw die mijn haren zou vlechten, en zei dat het de verkeerde was. Dus even terug gegaan en na lang zoeken uiteindelijk toch de goede gevonden. Om tien voor half 3 was het dan zover.. ik kon “lekker” (niet echt, zat op een krukje) gaan zitten en mijn haar laten vlechten. In het begin leek het echt heel snel te gaan, maar toen ze om 5 uur ging eten bleek ze pas iets over de helft te zijn, maarja boeiend! Het vlechten zelf heeft alles bij elkaar 3.5 uur geduurd en daarna nog een half uur om alle elastiekjes enzo er in te doen. Was uiteindelijk rond iets over 7 klaar, en meteen kon ik aanschuiven voor het eten. Rond 3 uur waren ook Trudy en Suuz gearriveerd, want ze vonden het niet echt leuk meer rond het meer, aangezien het weer niet echt geweldig was en ze dus niet zoveel meer hadden om te doen. Om 7 uur waren ook Anouk en Maud al aangekomen, omdat ze de volgende dag nog vele dingen moesten halen voor de keuken voor Yaabra, wat het sponsorgeld dat ze hadden verzamelt ging sponsoren. Al met al dus gezellig met zijn allen avondeten op en vervolgens nog een hele tijd (voor mij tot half elf, voor de anderen wat later) zitten kletsen om daarna naar bed te gaan. Was natuurlijk niet echt makkelijk om in slaap te komen, want was niet gewend aan zo’n bos haar en moest eerst toch even uitvogelen hoe ik het beste kon gaan liggen!
Maandag was ik natuurlijk wel weer vroeg wakker, al om half 7, maar verders natuurlijk wel goed geslapen. Rond half 9 gaan ontbijten en nu zit ik hier even mijn verhaaltje af te typen.

Helaas is er iets mis met het kabeltje van mijn fototoestel, wardoor ik de foto’s van mijn rastakapsel niet online kan showen.

Maarja tot volgend weekend (laatste weekend:(:( !!)

-xxx-jes uit Ghana!

Liza

  • 10 Augustus 2009 - 12:49

    Wilma:

    Hoi Liza,

    Nog heel veel plezier de laatste week en ben erg benieuwd naar je nieuwe kapsel?

    Groetjes Wilma

  • 11 Augustus 2009 - 08:35

    John En Silvia:

    Ha Liza,

    volgens ons is het helemaal goed gekomen met je daar! Ontzettend dapper van je!
    Geniet nog lekker van de laatste dagen!

    John en Silvia

  • 11 Augustus 2009 - 12:12

    Simone:

    hallo Liza,

    leuk al je reacties je lezen! Je moeder was zojuist gezellig op de koffie en heeft me toch wel nieuswgierig gemaakt. Vandaar een bezoekje aan je reisverslag en ik moer zeggen: daar krijg ik wel kriebels van! Nog veel leuke avonturen en alvast een goede reis voor zo strakjes! Groeten Simone (ooit collegaatje van je mams)

  • 11 Augustus 2009 - 12:30

    Heidi Van DUSHI:

    Hallo Liza

    Wat leuk om je reisverslag te lezen, ik ben zelf op vakantie geweest en had al eerder willen kijken maar het is er niet van gekomen. Ik lees nu dat het alweer je laatste week is dus ik wens je nog heel veel plezier. Het is erg leuk om te horen dat de kindjes de knuffeltjes en ook het boek leuk vinden. Het is super om "onze" vriendjes zover weg te zien met hun nieuwe vriendjes en vriendinnetjes. De foto's zijn erg mooi en ik hoop dat we die op onze website mogen plaatsen (mischien dat je dat even na kan vragen) Verder wens ik jouw en iedereen die zich inzet voor deze kinderen nog een hele fijne tijd toe en als we nog iets kunnen doen dan horen we dat graag.

    Dushi groetjes
    Heidi
    DUSHI go with Flo!

  • 11 Augustus 2009 - 18:39

    Silvia :

    hallo Liza,

    leuk al je verhalen te lezen! Jullie mam was net voor de vakantie even op school binnen gelopen. Ze heeft me toen toch wel nieuswgierig gemaakt. Vandaar een bezoekje aan je reisverslag en ik moet dan ook zeggen: daar krijg ik wel de kriebels van! Ik vind het stoer en dapper tegelijk!!!!
    Nog heel veel leuke en fijne avonturen en alvast een goede reis.
    Groeten Silvia(van so2)

  • 13 Augustus 2009 - 08:38

    Marianne En Rinie:

    Wat leuk Liza, je verhalen en foto's, zo te zien heb je een hele mooie tijd gehad en lekker genoten al was het van de poepbukskes en de vette saus. Nog een paar daagjes en dan zien we je weer in Maren. Geniet nog ff en een hele goeie terugreis. Doei doei Rinie en Marianne

  • 14 Augustus 2009 - 13:10

    Marion:

    Hoi Liza,

    Alweer je laatste week!!!
    Wat gaat dat snel zeg.
    Het lijkt nog maar een paar weken geleden, dat ik je bij de AH zag weggaan. Nou nog heel veel plezier deze week en net als Wilma ben ik benieuwd naar je kapsel. Ik hoop dat je er intussen wel mee kunt slapen,want om er alles weer uit te halen is ook jammer van al het werk en tijd. Goede reis terug naar Nederland (hopelijk gaat deze sneller als de heenweg), en tot in september op eerder bij Appie.
    Groetjes Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 26 Dec. 2008
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 27575

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 25 Maart 2014

Rondreis Thailand

11 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Rondreis Oost-Europa met Joris!

20 Juli 2010 - 29 Juli 2010

Italië!!

13 Juli 2009 - 18 Augustus 2009

Ghana!

Landen bezocht: