Happy birthday to you! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu Happy birthday to you! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu

Happy birthday to you!

Door: Liza van der Veeken

Blijf op de hoogte en volg Liza

07 Augustus 2009 | Ghana, Accra

Hallo!

Pff dat was me het weekje wel! Natuurlijk wel weer heel goed bevallen, maar ben inmiddels wel doodop, vooral omdat ik ….. de daycare alleen moest draaien (de meiden zijn van het weekend allemaal reizen). Maargoed, hier komt weer een verhaaltje van wat ik de afgelopen week allemaal heb uitgespookt! Owja.. natuurlijk allemaal weer heel erg bedankt voor alle lieve reacties, heel erg leuk!

Zondagmorgen natuurlijk zoals gezegd ontbeten bij de Golden Tulip. Was echt heerlijk! Weer genoeg ingeslagen voor een paar dagen. Tot half 11 blijven zitten en toen heeft Yao ons gedropt in de stad. Daar ben ik even met Kim meegegaan om geld te pinnen en de andere meiden zijn naar een internet café gegaan. Dat hoefde ik dus niet, want had ’s ochtends al op internet gezeten, tot deze dus weer uit was gevallen! Vervolgens een taxi gepakt en naar Cultural Centre gegaan. Daar staan allerlei kraampjes waar ze houten beeldjes, sierraden, schilderijtjes enz. verkopen. Heb er dan ook flink geshopt en meteen voor iedereen en souvenirtje meegenomen. Rond een uur of 2 hadden we het wel weer gezien en zijn we terug gegaan naar de compound. Inmiddels was er weer internet en heb dus eventjes met ons mam gemsnt, en ’s avonds ook nog wat met vriendinnen. Trudy, Kim, Yao, Maud en Suuz hebben mee het avondeten bereid, namelijk de heerlijke wraps! Was echt super lekker, maar omdat ik ’s ochtends al aardig een voorraadje had ingeslagen zat ik toch alweer na minder dan 1 wrap vol. Na het eten met Frank en Anouk de afwas gedaan en even bedacht dat we toch wel zin hadden om nog een keer te gaan schuren. Was eigenlijk niet echt de planning, want wilde het eigenlijk ff rustig aan doen en op tijd naar bed, maar had toch wel heel veel energie over en vooral veel zin om nog een keertje naar de Maseratti te gaan. Dus tot 11 uur met Frank gezellig potjes Freecell op mn laptop gespeeld en toen toch maar om gaan kleden. Yaa had net een paar uurtjes ervoor mijn jurk (heb hier stofjes gekocht en kleren laten maken) af, dus heb deze aangetrokken, wat mascara op en lekker geurtje… en vervolgens met Kim, Frank, Anouk en Kwamee (neefje van Yao) een taxi gepakt naar de Maseratti. De hele avond natuurlijk lekker staan schuren met toch wel een hele knappe (hele lange.. komt hier niet vaak voor) Ghanees. Mezelf verder natuurlijk netjes gedragen! De tijd vloog natuurlijk voorbij en toen ik aan iemand vroeg hoe laat het was, bleek het al half 4 te zijn… OEPS! Kim, Anouk en Frank even geroepen of ze we zo naar huis (zo noemen we de compound) gingen, maar ze wilden nog niet meteen weg. Uiteindelijk nog tot 4 uur gebleven (mn knappe Ghanees was om half 4 weg, dus nog ff wat met andere mensen zitten praten) en toen toch maar een taxi genomen naar de compound. Al met al lagen we pas om half 5 te slapen, dat was me het dagje wel (maar wel SUPERLEUK!).

Maandagochtend natuurlijk even heel erg brak! Opstaan verliep niet echt zoals gewoonlijk (wakker worden en uit bed springen), maar was gelukkig niet de enige. Opzich ook niet zo gek als je bedenkt dat ik nu ongeveer drie uurtjes geslapen had, terwijl ik er normaal toch echt 9 of zelfs wat meer maak! Na een half uurtje ging het echter wel weer en was ik weer zo goed als fit. Lekker even ontbeten en vervolgens met Trudy en Yao op de veranda zitten kletsen, terwijl de andere meiden nog even naar het postkantoor en wat kraampjes in het centrum gingen. Uiteindelijk gingen we rond 12 uur richting Kokobeng. Trudy bleef echter op de compound, want die moest samen met Yao nog wat financiën regelen (Trudy is accountant) en zou woensdag pas komen. Toen we aankwamen had Yaabra helaas geen lunch voor ons gemaakt, omdat ze niet wist hoe laat we zouden komen, dus hebben we met zijn allen brood gegeten. Vervolgens werden de kindjes wakker en hebben we daar nog een hele tijd mee zitten spelen. Rond 3 uur hebben we ze mee terug naar huis gebracht en hebben we een hele tijd bij het barretje gezeten om gezellig wat te drinken. Daar iedereen zitten spotten en kijken naar de mooie gespierde buikjes van de Ghanese jongens hierzo. ’s Avonds jam en plantain gegeten met een heeele pittige saus. Daarna allemaal even gaan douchen en vervolgens lekker met zn allen de film ‘You got served’ gekeken op de laptop van Maud. Heb de film echter niet afgekeken, want was te moe (tja dat krijg je ervan hé als je tot half 5 gaat stappen).

Dinsdag werd ik door Anouk gewekt, maar had het liefst nog een paar uurtjes op bed blijven liggen (voor de eerste keer, want normaal ben ik supervroeg wakker). Rond half 8 wat ontbeten en met Maud gaan schilderen. De hele dag lekker geschilderd (het weeshuis is pas half af.. dus hebben nu één van de kamers, de relaxroom, geschilderd) en dus heel erg vies geworden. Zat van top tot teen onder de witte, blauwe en bruine verf. Rond 5 uur even lekker gedoucht en mama gebeld. Tijdens het bellen werd er geroepen dat het eten klaar was, dus telefoontje duurde niet echt lang. Avondeten was zoals altijd wel lekker, maar apart. Ditmaal hadden we rijst met spaghetti (wat een combo!) en weer lekkere vette pittige saus. Na het eten hebben we een hele tijd leuke gesprekken gehad met Yaabra en de werkers (Asare & Isaac.. of hoe je het schrijft). Ook meteen allemaal uitgehuwelijkt, maarja dat hoort erbij… Na een tijdje toch maar naar boven gegaan en met zijn 4en een filmpje gekeken en een beetje betijds naar bed gegaan.

Woensdag heb ik samen met Maud daycare gedaan. ’s Middags had Maud de kindjes wat stoepkrijt gegeven om mee te spelen, maar aangezien ze dat hier niet kennen kleurden ze niet alleen de stoep, maar ook zichzelf lekker onder. Liepen er allemaal kleine obruni’s (witten) rond, want de kindjes hadden vooral hun gezicht lekker ingekleurd. Toen de kindjes naar huis waren toch de binnenplaats maar even gedweild, want het was helmaal ondergekladderd. Vervolgens naar boven gegaan om even een boekje te lezen. ’s Avonds gezellig met zijn allen op een bed gaan zitten en samen op de Nintendo DS van Suuz spelletjes gespeeld. Aangezien er echter al de hele dag geen stroom was konden we ook geen lamp aan doen, en zijn we dus toch wel wat vroeg gaan slapen.

Donderdagmorgen met Suuz de kozijnen beneden gaan verven en tussendoor even naar de daycare, want Victor was jarig. Hebben even mee liedje gezongen (vlaggetjes hadden we ’s morgens al opgehangen) en hebben hem een cadeautje gegeven. Vervolgens de time tabel (grote ronde cirkel, waar uiteindelijk de activiteiten van de dag in pictogrammen op moeten komen en daarbij een wijzer zodat je deze als een klok kan gebruiken) in de verf gezet en ’s middags nog op de daycare geholpen. Rond een uur of 11 waren ook Trudy, Yao en drie nieuwe jongens (David, David en Jon, gaan twee weken doorbrengen in en rondom het weeshuis om in het deel dat nog niet af is elektriciteit aan te leggen) gearriveerd. Nadat Anouk en ik de kindjes naar huis hadden gebracht bij het barretje even wat te drinken gehaald om dat vervolgens op het klimrek op te drinken met een paar pinda’s erbij. Asare (een van de werkers) had ondertussen een kleine slang ontdekt en heeft deze samen met 2 anderen in een flesje weten te stoppen, was maar een kleine slang, die we natuurlijk allemaal uitgebreid hebben bestudeerd. Rond een uur of half 6 gingen Anouk, Maud, Suuz, Trudy en Yao terug naar Kumasi (de meiden gingen vanaf vrijdag reizen, maar had hier zelf niet zo’n zin in) en bleef ik dus alleen achter met de jongens. Meteen was het eten klaar, hebben overheerlijke rijst met spaghetti en een sausje op (niet dus!). ’s avonds met de jongens, Yaabra en de werkers naar een barretje gegaan. Om 9 uur had ik het wel weer gezien en toen is Asare met me meegelopen terug naar het weeshuis.

Vrijdag was ik alweer heel vroeg wakker (d.w.z. half 6) dus ben maar vast mijn spullen gaan pakken (voor Kumasi), gaan douchen, cadeautje uitgezocht voor Lucy en wat gaan lezen. Om half 8 was het ontbijt klaar, maar lagen de jongens nog in bed, dus heb in mijn eentje ontbeten. Om kwart over 8 waren de eerste kindjes er en om half 9 kwam Lucy (de jarige job) met haar vader en zusje (zusje zit ook op de daycare) en hadden wat drinken en koekjes meegenomen om te trakteren. Tot kwart over 9 hebben de kindjes lekker buiten gespeeld en vervolgens hebben we de verjaardag van Lucy gevierd (liedjes zingen, dansen en cadeautje geven). Om 11 uur was het ontbijt pas klaar (heel laat dus, want het hoort om 10 uur klaar te zijn) en hebben de kindjes ook meteen de traktatie op. Meteen na het ontbijt was onze lunch klaar, lekkere pannenkoeken!, alleen was het helaas niet genoeg en hebben we dus nog wat brood en een mango op. Na het eten waren de kindjes alweer allemaal wakker, heb ze de schoentjes aangetrokken en vervolgens samen met Kwabena naar huis gebracht. Meteen daarna terug naar het weeshuis gegaan en vervolgens weer terug naar het dorp om te wachten tot er een trotro kwam. Dus een uur op de trotro zitten wachten en toen we eenmaal vertrokken heeft het nog anderhalf uur geduurd voor ik uiteindelijk in Kumasi aankwam, want de trotro stopt telkens als er mensen in of uitmoeten. Was wel een leuke trotro, heel gezellig zittend gedanst en met geiten op het dak. Maargoed in Kumasi dus een taxi gepakt en ben nu alweer een halfuurtje op de compound. Ben echter wel de enige, want de meiden zijn reizen en Yao is Trudy en Suuz wegbrengen en komt morgen pas terug. Maar eet vanavond met Adwoa (moeder van Yao, woont ook op de compound) mee en laat vandaag of morgen mijn haren vlechten.
Maarja, dat was het weekje eigenlijk wel weer tot nu toe!

Nog even een paar dingen die toch wel opvallen hier:
- We hebben twijfelende douches in Kokobeng. D.w.z. dat, als er al water is, de douches zo af en toe water sproeien, er dan wel eens een paar minuten mee stoppen om vervolgens een hele lading naar beneden te laten vallen.
- Vrijwel alle Ghanese jongens willen trouwen met een obruni.
- Als het regent, zijn het echt enorme buien die wel een hele dag kunnen duren. Er komen dan ook nog eens van die lekkere grote padden op de binnenplaats om met het water te spelen.
- In en rondom de Opoku (supermarkt in Kumasi) is echt van alles te krijgen, zelf pindakaas, hagelslag en Blue Band boter (maar natuurlijk niet zo lekker als in Nederland). Ook hebben ze Pebbles, wat een soort grote M&M’s zijn en ook wel een stukje harder.
- ’s Nachts zijn er vele krekels lekker aan het tjilpen.
- Iedereen probeert altijd meer geld te vragen, omdat we obruni’s zijn, maar uiteindelijk na flink afdingen krijgen we het toch wel voor een “normale” prijs mee (verschrikkelijk goedkoop als je het vergelijkt met Nederland!).
- Alle meisjes hebben gaatjes in hun oren (vanaf ongeveer een jaar) en een kralenkettinkje om hun middel.
- Graven zijn hier zeker net zo mooi, misschien nog wel mooier dan in Nederland. Begrafenissen zijn hier echt heel belangrijk. Je moet tijdens je leven ook zoveel mogelijk vrienden maken zodat je zoveel mogelijk mensen op je begrafenis krijgt.

Nu hou ik er toch echt mee op! Ow en Marion, superslank terugkomen gaat totaal niet lukken helaas…. Yaabra gooit overal superveel olie bij dat je eerder aankomt dan afvalt.. haha!

Hier nog even de site met mijn foto’s: http://picasaweb.google.com/xxxliza1

-xxx-jes vanuit Ghana!

Liza

• 07 Augustus 2009 - 19:04

Sanne:

heey liza
    ben dit keer de eerste!
    ik vond t echt heel erg fijn om ff met je te hebben gepraat :D ook al was t over koetjes en kalfjes.. zo te horen is schuren daar de volkssport en je doet er goed aan mee, haha
    ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    xx

• 09 Augustus 2009 - 17:54

Annie:

Zo Liza alweer een week voorbij.
    Heb heel je verhaal gelezen en de foto`s bekeken.
    Prachtige foto`s hoor.
    Geniet maar verder,met die lieve kindjes ze zien er zo leuk uit.
    Oja en de jurkjes staan je leuk hoor.
    veel groetjes annie.