Hehe eindelijk! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu Hehe eindelijk! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu

Hehe eindelijk!

Door: Liza van der Veeken

Blijf op de hoogte en volg Liza

20 Juli 2009 | Ghana, Kumasi

Nou eindelijk is er dan internet! Het heeft even geduurd en het zal ook nog wel een week duren voor ik er weer iets opzet!

Maanbdag dan eindelijk aangekomen in Ghana. Hebben al met al 10 uur op het vliegveld moeten wachten voor Yao ons op kwam halen, want zijn auto was kapot! Daarna naar Big Milly's gereden om daar te overnachten. De wegen zijn hier overigens wel echt om te lachen! Overal zitten gaten en kuilen.. en aangezien het regenseizoen is wordt het er niet echt beter op!

Maargoed.. 's nachts dus niet geslapen want was mijn oordoppen kwijt en er waren de hele nacht hanen aan het kraaien! 's Ochtends om 8 uur gaan ontbijten (lekkere wentelteefjes!) en om half 10 begonnen aan de 7 uur durende rit naar Kumasi waar we 's avonds rond 7 uur aankwamen. Nog even lekker wat gegeten en toen onder de wol gekropen.

Woensdag moesten we om 7 uur op om vervolgens met de trotro (busjes die overal heen gaan, stampvol zitten met mensen maar dus ook supergoedkoop zijn) naar hartje Kumasi te gaan en vanaf daar met de trotro naar Kokobeng. Na een rit van anderhalf uur (die ook in een half uur kan) aangekomen bij de basisschool in Kokobeng. Hier was het sportdag met allerlei oudhollandse spelen zoals zaklopen, spijkerpoepen en skilopen. Zelf mocht ik helpen bij het bowlen en het was echt superleuk! Alle kleine kinderen komen de hele tijd om je heen hangen en volgens mij heben de oudere kinderen ook een hele leuke tijd gehad! Tussen de middag had Yaabra lekker voor ons gekookt en hebben we in het weeshuis gegeten. Meteen even alle kindjes gezien die in het weeshuis zitten en het zijn echt schatjes!
's Avonds met de auto van Yao terug naar Kumasi gegaan. De rest is vervolgens uit eten geweest, maar ik ws zo moe dat ik wat eten heb gekregen van Adwoa (de moeder van Yao) en toen lekker ben gaan slapen rond 9 uur.

Donderdagmorgen lekker even gedoucht, nouja de douches zijn hier ijsk9oud en met hele kleine straaltjes.. maar toch even lekker fris! Rond 11 uur kwam Kim (een vrijwilligster die er al een tijd is) ons ophalen om vervolgens met de trotro naar het centrum van Kumasi te gaan. Daar hebben we wat te eten gekocht in een "Westerse supermarkt" en zijn om half 2 naar de trotro gegaan om naar Cape Coast te kunnen. Toen de trotro om half 3 nog niet vol zat hebben we de overige plaatsen opgekocht. Na een 4.5 uur durende rit en 2 plaspauzes aangekomen in Anomabo beach resort.
Even wat spulletjes uitgepakt en toen avondeten. 's Avonds tot half 11 zitten kletsen en toen toch maar gaan slapen.

Vrijdag om kwart voor 7 in de douche en om half 8 ontbeten. Om half 10 vertrokken naar het Regenwoud (Kakum National Park) waar we rond kwart over 10 aankwamen. Het was echt heel erg mooi! Je moet alleen geen last hebben van hoogtevrees, want we liepen over een brug vna 30 cm breed met slechts touwen langs ons op 124 meter boven de grond. De anderen hebben vervolgens nog beneden door het regenwoud gewandeld, maar ik was moe dus heb met Yao wat gedronken. Rond half 2 waren we terug en hebben de rest van de middag wat gezwommen.

Zaterdag moesten we om half 8 aan het ontbijt zitten, maar aangezien ik al om half 7 wakker was ben ik nog lekker even over het strand gaan lopen. Na het ontbijt zijn we meteen vertrokken naar Cape Coast Castle. Dat was echt mooi, en vooral veel mooie foto's gemaakt. Vervolgens zijn we doorgereden naar Elmina waar we echt een prachtig uitzicht hadden en nog een fort hebben bezocht. Rond 2 uur waren we weer terug op Anomabo waar we bijna met zn allen (d.w.z. met Anouk, Maud, Frank, Stijn, Kim, Lisa en Jessie) nog een paar uurtjes hebben gezwommen. 's Avonds lekker gegeten zonder licht, want de stroom was uitgevallen.

Zondag was ik dus al om KWART OVER 5 wakker en heb dus een hele lange wandeling gemaakt langs het strand. Hele mooie schelpen gevonden, zelfs oranje en roze. Om half 9 aan het ontbijt en vervolgens tot 3 uur wat aan het strand gelegen. Om half 4 vertrokken we op weg naar Kumasi. De wegen waren zoals gewoonlijk bar slecht. Een gewone nederlander zou er zwaar moeite mee hebben om er te rijden. Overal in de dalen is het zeer slecht en iedereen loopt langs de weg. Verkeersregels kennen ze wel maar worden niet toegepast ook rechts inhalen is bijvoorbeeld geen probleem!! De enige regel is dat je als je een dorpje nadert langsaam moet gaan rijden :O

Maargoed.. rond 4 uur hebben we Evy, Kim en Frank afgezet op het trotro station, want Evy vloog dezelfde avond nog terug naar Nederland en Kim en Frank moesten met de trotro naar Kumasi, want er was geen plek meer in de auto. Al met al kwamen we om 7 uur op de compound. Even snel omgekleed, want we waren uitgenodigd om ergens te komen eten. Toen we aankwamen bleek het voor de afrikaanse standaart tenminste een heel chique indisch/chinees restaurant te zijn! Heb helaas alleen droge rijst met wat komkommer gegeten, want was niet helemaal lekker. Rond half 11 terug naar de compound waar ik heerlijk ben gaan slapen.

Nouja vanmorgen even gedoucht (nadat er weer water was!) en wat ontbeten en nu zit ik dus hier in het internetcafe in Kumasi. Hoop dat ik jullie nu voldoende op de hoogte heb gebracht van mijn tijdje in Ghana en hopelijk kan ik volgend weekend weer op internet en anders dan geef ik wel wat aan ons mam door om er op te zetten!!

Tot over een paar weekjes!

xxxjes vanuit Ghana, Liza

• 20 Juli 2009 - 15:30

Oma Door:

leuk dat je nu een berichtje heb gestuurt geniet er van en sucses met de kindertjes
    en hou je goed
    veel liefs van oma

• 20 Juli 2009 - 16:22

Silvia:

Ha Liza,

nou en of je ons op de hoogte hebt gebracht! Leuk!
    Zorg wel een keer voor een dagje rust....je moet echt de tijd nemen om alles op je in te laten werken ( o, wat klinkt dat 'moederlijk'....of niet Anita!! haha)

Ga lekker genieten maar dat doe je eigenlijk al!
    Geef die Afrikaanse kindjes een dikke zoen...ook al kennen ze me niet!

Silvia

• 20 Juli 2009 - 17:06

Ilonaa:

HoiHoi liza!

Leuk om te lezen wat je allemaal doet enzo :) T is wel rustig nu hier hoor.
    Ik zit nu elke dag in de les auto, want moet zaterdag op! en heb al last van (gezonde) zenuwen.
    Ik lees wel hoe het verder gaat daar! en als ik zaterdag iets weet van de auto, plaats ik wel een berichtje op deze site!

xx(L)Ilonaa

• 21 Juli 2009 - 17:15

Hélène:

Hoi Liza,

Fijn te horen dat je het goed maakt, en erg leuk om zo te horen wat je zoal niet meemaakt. Kei stoer hoor dame!
    Veel (werk)plezier!

groetjes Hélène

• 21 Juli 2009 - 17:16

Joris :

tot over een week of 3/4 dan en veel plezier nog bij het weeshuis en al

• 23 Juli 2009 - 12:56

Wout En Corrie:

hoi Liza,
    knap hoor dat je deze reis en dit "vakantie"werk bent gaan doen, fijn dat je er van geniet, want dat kun je opmaken uit je verslag. Geniet ervan en werk ze. Heel veel groetjes van de "Borghjes

• 23 Juli 2009 - 19:41

Suzan:

Hoi Liza,
    Ik hoop dat je een leuke tijd hebt in Ghana en dat je de kinderen kunt geven wat ze nodig hebben: heel veel liefde en aandacht.
    Zal zeker je avontuur gaan volgen.
    Succes en tot .....
    Suzan (van de AH)