Ziek.. verkouden, maar toch GEWELDIG! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu Ziek.. verkouden, maar toch GEWELDIG! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Liza - WaarBenJij.nu

Ziek.. verkouden, maar toch GEWELDIG!

Door: Liza van der Veeken

Blijf op de hoogte en volg Liza

02 Augustus 2009 | Ghana, Accra

Hoi Hoi!

Nou daar ben ik dan weer! Heb natuurlijk weer een hele leuke, gezellige, maar ook vermoeiende week achter de rug! Begon maandag natuurlijk al niet echt heel erg handig. Normaal zijn we op maandag dus vrij en hoeven we ook pas rond de lunch of nog later in het weeshuis te zijn. Julie was echter ziek, waardoor we (Trudy, Suuz en ik) al om 10 uur in het weeshuis waren en vervolgens tot 3 uur voor de kindjes hebben gezorgd. Was natuurlijk wel een beetje een chaos, omdat we geen Twi spreken en de kindjes dus ook niet echt wilde luisteren. Daarnaast waren we allemaal nog vrij moe, want hadden die nacht maar een paar uurtjes geslapen i.v.m. het schuren! Anouk en Maud waren rond 12 uur in het weeshuis, want die zijn eerst nog even boodschappen wezen doen, zodat we in het weeshuis toch wat anders kunnen eten en drinken dan water en rijst met een sausje!

Toen de kindjes eenmaal naar huis waren kregen we allemaal toch wel een echte dip en hebben ook niet zoveel meer gedaan. Tot overmaat van ramp was het eten al om kwart over 5 klaar, toen niemand nog honger had en dus hadden we later op de avond alweer honger! ’s Avonds even heerlijk allemaal in de douche geweest (konden onszelf na het schuren wel uitwringen, maar er was geen water op de compound dus konden we niet douchen! En toen was er ook nog eens geen water in het weeshuis tot een uur of 4, want toen was de “Mechanic man” pas klaar met het maken van de generator). Waren dus allemaal heel erg opgelucht toen we eindelijk in de douche konden! ’s Avonds waren we allemaal vrij moe, dus we hebben tot 9 uur gepicknickt, op een kleedje op de grond op onze kamer, met wat muziek erbij en zijn toen maar gaan slapen.

Dinsdag heb ik de hele dag met Maud de daycare gedaan. Natuurlijk weer genoten, maar was aan het eind van de dag wel kapot. Om drie uur de kindjes weer naar huis gebracht. Lucy wilde niet echt doorlopen, dus ik tilde haar op…. was dus niet zo’n succes! Ze had namelijk in haar broek geplast, dus ik stonk weer lekker! Maud en Anouk hebben nog even wat te drinken gehaald bij het barretje, maar ben zelf dus meteen teruggelopen om mezelf even te wassen. Moest natuurlijk wel zuinig zijn met het water, want de generator is dus meteen nadat de reparateur weg was nogmaals kapot gegaan… konden dus ook voor een lange tijd de wc alleen doorspoelen als het echt nodig was, want moesten zuinig aandoen met water. ’s Avonds heeft Neele (ook een vrijwilligster van GWG, was ’s morgens samen met Yao naar het weeshuis gekomen om wat te helpen met het klussen) lekker pannenkoeken gebakken en ze waren heerlijk! Na het eten hebben Suuz en Trudy wat spullen gepakt en zijn met Yao en Neele naar Kumasi gegaan. Er moesten namelijk nog wat spullen gehaald worden voor in het weeshuis, en aangezien Yao de volgende dag toch terug zou komen, was het net zo handig om meteen mee te gaan. Anouk, Maud en ik hebben ’s avonds een deel van ‘the Holiday’ gekeken op de laptop van Suuz…. weliswaar in het donker, want de stroom was op… Ben zelf om half 10 naar bed gegaan, en Anouk en Maud niet veel later, want de accu van de laptop was leeg en dus kon de film niet worden afgekeken.

’s Nachts bijna niet geslapen, want was heel erg verkouden en het was vrij koud, dus was ’s morgens niet echt vrolijk. Heb toch geprobeerd even daycare te doen, maar was zo moe dat ik nog een paar uurtjes ben gaan slapen. Overdag heb ik het grootste deel van de dag in bed gelegen, want was best wel grieperig en vooral heel erg verkouden. Had het dan weer heel erg heet en dan weer heel koud… dus kon me de hele tijd omkleden. Maarja dat was nog niet zo heel erg. Groot nadeel was wel dat de generator nog steeds kapot was en we dus heel zuinig aan moesten doen met het water, omdat er geen nieuw water opgepompt kon worden. Hebben ons dus moeten douchen met zakjes water (zeker niet handig!) en konden het toilet alleen doorspoelen als het echt nodig was. Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat er dus nog maar 1 bak water was en sommige dus in de bush achter het weeshuis onze behoeftes hebben moeten… maar het is Afrika, dus zo gaat het hier nou eenmaal. ’s Avonds was ik heel misselijk en ben dus met slechts 2 droge crackertjes naar bed gegaan.

Donderdag nog niet helemaal beter, maar wel meegeholpen. Heb wel weer echt genoten van de kindjes! Behalve van Sam dan, want die had zo erg in zijn broek gepoept dat het onder bij de pijpen er uit liep, BAH! Heb dan ook aan Julie, de lerares, gevraagd of ze hem wilde verschonen, want dat vond ik net iets te ver gaan! Heb de knuffeltjes uitgedeeld en uit het boek mee voorgelezen. Vooral de knuffeltjes vonden ze heel interessant. ’s Middags om drie uur was ik wel echt afgenokt en heb dus niet meer mee geklust, maar ben op bed een boek gaan liggen lezen. Heb ’s avonds wel meegegeten, maar dus niet echt veel…

Vrijdag ging het ’s ochtends allemaal prima. Voelde me goed, dus ben mee gaan helpen met klussen. Natuurlijk eerst nog even een telefoontje gepleegd, want mijn neefje was jarig. Vervolgens eerst de klimrekken mee in de lak gezet, toen onze zelfgemaakte kast netjes ingeruimd en vervolgens onze klerenkast nog even in de was gezet. ’s Middags ging ik naar de eetzaal, maar toen ik daar een bord met eten zag staan werd ik weer niet lekker en ben meteen naar boven gegaan en een hele tijd op bed gelegen. Na een paar uurtjes ging het wel weer wat beter en heb wel avondeten gegeten, maar dan zonder de supervette saus. Wel nog even een tijdje naar de regen zitten kijken, want het ging me toch tekeer! Jeetje, als het hier regent, dan dus ook echt hard! Ook lekker vroeg onder de wol gekropen.

Zaterdag.. pff de tweede week Kokobengen zat er al weer op! ’s Ochtends weer even naar de regen zitten kijken en wat gelezen tot de andere meiden wakker waren. Vervolgens met zijn allen ontbeten. (Yao dus ook, want die was van vrijdag op zaterdag blijven slapen) Daarna even aangekleed en snel even de badkamer en toilet schoongemaakt, zodat die in ieder geval schoon zouden zijn als we maandag terug zouden komen. Ook spullen ingepakt en toen rond half 11 met de auto naar Kumasi gegaan. Daar hebben we inkopen gedaan bij de Opoku (soort supermarkt met veel westerse items) waarna Yao met de spullen naar de compound is gegaan en wij (d.w.z. Anouk, Maud, Trudy, Suuz & Kim (die was vanuit de stad gekomen)) zijn nog even gaan “shoppen” rondom de grote markt. Had het zelf op een gegeven moment wel gezien en heb dus een taxi teruggenomen naar de compound. Daar even opgefrist en gekletst met een meisje dat hier al bijna 6 maanden zit die even afscheid kwam nemen. Vervolgens was het alweer 6 uur en hebben Yao en ik een taxi genomen naar Sir Max hotel, waar we die avond zouden dineren. Eenmaal aangekomen waren de andere meiden er al. Heb echt superlekker gegeten, met als toetje chocolademousse.. mmm zeker lekker in vergelijking met Yaabra eten in Kokobeng! ’s Avonds lekker om 10 uur gaan slapen.

Vanmorgen… ohh wat had ik daar zin in. Was om 6 uur al wakker en ben toen maar mijn verhaaltje gaan schrijven op de laptop. Nu is er dan weer internet op de compound (was er gister dus niet…) en vandaar dat mijn verhaaltje er nu pas op staat. Maar dalijk.. dan gaan we ontbijten bij de Golden Tulip! HEERLIJK!

Hier nog even de site met mijn foto’s: http://picasaweb.google.com/xxxliza1

Ik probeer er zo snel mogelijk nieuwe bij te zetten, maar omdat internet niet echt snel is kan dat alleen ’s avonds. Anders kan er niemand meer op internet.

Nouja ik laat zo snel mogelijk weer iets van me horen!

-xxx-jes uit Ghana,
Liza

  • 02 Augustus 2009 - 10:36

    Robert Sylvia + Kids:

    he liza
    alles een beetje onder controlle met de poep jong, maar eten in de golden tulip dat is luxe
    doen we hier amper maar hou je taai en maak er nog iets moois van tot hoor eens groetjes uit nuland

  • 02 Augustus 2009 - 11:17

    Oma Door :

    lekker genoten van je ontbijt? let een beetje opje gezondheid geniet van de kindjes
    veel liefs van oma door

  • 02 Augustus 2009 - 18:13

    Loes:

    Hee Liza!
    Was echt leuk weer ff wat van je te horen! Fijn dat je je daar zo vermaakt:) En vergeet niet ooit nog naar huis te komen hea?(A)
    x

  • 03 Augustus 2009 - 10:00

    Sanne:

    heey Liza
    ik moest gister werken tot 8 uur en toen ik daarna op mijn mobiel keek, zag ik 4 gemiste oproepen en 3 smsjes! toen ik die gelezen had ben ik snel naar huis gereden om achter de pc te gaan zitten, maar het was al te laat.. gelukkig heb ik van Loes al een samenvatting gekregen en zo te horen heb je een toptijd daar:D
    ik zie je snel weer!
    xx

  • 03 Augustus 2009 - 18:33

    Yvonnemamavanbonne:

    ha die liza! wat beleef je toch veel zeg. nee ik geloof niet dat je je daarzo verveeld toch?! ik vind je reisverslag erg leuk om te lezen. incl de fotos! hier zitten wij nu vlak voor onze zomervakantie en ik heb al lekker vrij van mn werk. heerlijk! mijn buikje is al mooi rond en Bonne roept al de hele tijd dat hij de grote broer wordt. leuk he?! hi hi.Oke, geniet ervan Liza! lieve gr uit ossieland. van yvonne.

  • 05 Augustus 2009 - 11:29

    Marion (ah):

    Hoi Liza,

    Wat moet je je daar behelpen zeg!! Geen stroom,water en het eten is ook eenzijdig. Maar zoals je zelf zegt het is Afrika. Je had natuurlijk wel even in de regen kunnen stappen, was je gelijk schoongespoeld.En ik verwacht dat je superslank terugkomt.Gelukkig kun je ook nog een keertje lekker uit eten. Nog veel plezier en tot september!!!! Groetjes Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 26 Dec. 2008
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 27503

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 25 Maart 2014

Rondreis Thailand

11 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Rondreis Oost-Europa met Joris!

20 Juli 2010 - 29 Juli 2010

Italië!!

13 Juli 2009 - 18 Augustus 2009

Ghana!

Landen bezocht: