Bratislava: het echte oostblok - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Liza - WaarBenJij.nu Bratislava: het echte oostblok - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Liza - WaarBenJij.nu

Bratislava: het echte oostblok

Door: Liza van der Veeken

Blijf op de hoogte en volg Liza

15 Juli 2012 | Hongarije, Boedapest

Na een heerlijke nachtrust zijn we rond negen uur toch maar ons bed uitgekropen en hebben we wat gegeten. Vervolgens meteen door naar de metro en trein richting Bratislava. Eenmaal daar aangekomen natuurlijk weer even moeten zoeken naar het hostel, want blijkbaar kan Joris toch echt niet goed lezen… (het woordje ‘linksaf’ vergeten te zeggen had tot gevolg dat we totaal niet wisten waar we heen moesten) Na een stukje teruggelopen te zijn hebben we het toch gevonden.

Eerste indruk van de stad: echt het oostblok! Kapotte muren, grijze lucht, regen, regen, regen, geen Engels sprekende mensen, oude lelijke flats, kapotte ramen, schilderwerk dat van de muren afbladdert, omgevallen watertorens en een smurfenkerk… Niet echt de mooiste stad dus.

Natuurlijk eerst wat te eten gehaald en daarna begonnen met de ‘free tour’ in Bratislava. Wist je dat.. Bratislava ooit de hoofdstad was van Hongarije? Wist je dat ze in Bratislava dol zijn op standbeelden? Wist je dat Tsjecho-Slowakije (of hoe je dat ook schrijft) twee keer uit elkaar is gegaan? Wist je dat de wereldberoemde foto van de Velvet Revolution niet is gemaakt in Praag, maar in Bratislava? En dat deze revolutie ook niet begon in Praag op 17 november, maar in Bratislava op 16 november? Kortom: vele interessante weetjes, maar de stad zelf was niet heel erg veel aan (al kon de jongen van de tour het wel heel goed vertellen!)

En het avondeten van vandaag…. 3x is scheepsrecht toch??: Subway! Met een 30cm broodje voor 2 euro! Lekker lekker. Mooi bilnaadprobleem ook van een jongen die voor ons zat, Joris zat half te kokhalzen. Gelukkig duurde het niet lang voordat de jongen naar de WC toe ging, en daar zijn broek ophees. Dankjewel Subway dat jullie WC’s hebben.

De rest van de dag niks meer gedaan dan wat luieren en praten met de mensen op onze kamer (jawel, ze waren in Nijmegen en Arnhem geweest!) uit allerlei verschillende landen. Toen op tijd gaan slapen.

En dat brengt ons dan weer bij waar we nu zijn, namelijk in de trein op weg van Bratislava naar Budapest (of tegen de tijd dat ik dit op internet zet zitten we eigenlijk alweer in het hostel, want in de trein is geen wifi). In een ouderwetse treincoupe, heel chique met zes man in zo’n hokje X-D. Straks even de stad een beetje verkennen en morgen een luilekker dag in een van Budapest’s vele baden en spa’s!