Change of plans, but a beautiful view! - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Liza - WaarBenJij.nu Change of plans, but a beautiful view! - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Liza - WaarBenJij.nu

Change of plans, but a beautiful view!

Door: Liza van der Veeken + Joris

Blijf op de hoogte en volg Liza

21 Juli 2012 | Servië, Belgrado

Na een heerlijke nachtrust te hebben gehad in ons gezellige smalle tweepersoonsbed zijn we donderdag Zagreb gaan verkennen. Op de plattegrond die we van het hostel hadden gekregen stonden twee wandelroutes aangegeven (de blauwe en roze route) en deze hebben we beide bewandeld. Tussendoor steeds stops gemaakt in de vele mooie parkjes van Zagreb, waar we gingen chillen. De gebouwen op zich stellen niet veel voor, maar het vele groen maakt Zagreb wel tot een mooie stad. De rest van de dag eigenlijk niet veel meer gedaan dan chillen (ofwel; badderen, eten, muziek luisteren en luieren).

Gisteren zijn we heel actief geweest! Althans, in onze ogen dan. Zoals de titel zegt zijn de plannen wat aangepast. Het plan was namelijk om gisteren naar de Plitvice meren te gaan, maar aangezien de reis hiernaartoe al erg duur was en we dan ook nog entree moesten betalen hebben we besloten hier van af te zien. Wie weet dat er weer een volgende vakantie naar Kroatië komt en dan ga ik toch echt een poging wagen! Maar ach, we hebben uiteindelijk een prachtige dag gehad die volledig gratis was. Wat hebben we gedaan? We zijn met de tram een deel van de bergen opgegaan aan de rand van Zagreb liggen. Deze trams gaan echter maar tot ongeveer 300 meter hoog en de bergen zijn ongeveer 1050 meter. Dus de rest vervolgens helemaal naar boven gelopen. Al met al hebben we ongeveer vijf uur doorgebracht op deze bergen, waarvan ongeveer 3.5 uur klimmen en dalen en de rest van de tijd genoten van het uitzicht en pauze gehad. Wat wel heel fijn was, was dat er een jongen die in Zagreb architectuur studeerde ons de hele wandeling onder zijn hoede heeft genomen. Hierdoor wisten we precies hoe we moesten lopen. Heel fijn, want anders hadden we waarschijnlijk totaal de verkeerde paden genomen! Bovendien kon hij veel vertellen over bepaalde gebouwen, bunkers en het uitzicht. Een soort van gratis gids dus :)

Een klein nadeel van deze mooie wandeling was wel dat ik hier zelf niet helemaal op voorbereid was (het plan was namelijk in eerste instantie om met de bus de berg op te gaan en dan naar beneden te lopen, maar hier hebben we toch maar van afgezien). Gevolg: zwarte voeten met blaren! Tip: beklim geen berg met sandalen! Het was echter zeker de moeite waard.

Eenmaal terug in het hostel waren we wel toe aan wat ontspanning en hebben dus allebei lekker gebadderd. De rest van de dag eigenlijk niet zoveel meer gedaan dan het standaard ‘boodschappen, eten, ontspannen’ ritueel.

In de avond heeft Joris nog een uurtje of 2 met wat Engelse en Franse meiden gepraat. Wijn blijkt niet zo lekker, ook niet in Kroatië. Flessen ging erdoorheen als een gek! Nee dat net niet…. Wel was het geval dat er meteen een nieuwe fles op tafel stond zodra een fles leeg was, aldus Joris. Ik lag ondertussen lekker een boek te lezen.

Rond een uur of tien Joris toch maar even geroepen. De meiden wilden natuurlijk dat deze gezellige boy meeging naar een ‘pub’ of iets dergelijks, maar dat leek ons beide niet zo’n goed idee.

Vanmorgen de laatste dingetjes ingepakt waarna we richting treinstation gegaan. We hebben wel een beetje gesmokkeld (ofwel niet gelopen), want er zijn inmiddels nog maar 2 van de 4 wieltjes aan de koffer gehecht. Dit met het gevolg dat de koffer best zwaar is om te slepen en we er dus voor hebben gekozen om met de tram naar het station te gaan….

Op het moment zijn we alweer even gearriveerd in Belgrado, maar echt makkelijk was het niet. Nadat we met de trein waren aangekomen op het station moesten we eerst een stuk met de koffer sjouwen naar het hostel toe. Komen we daar aan: blijkt het hostel niet meer te bestaan! F***! Toen maar zo snel mogelijk naar het dichtstbijzijnde café met wifi gegaan en daar het telefoonnummer van het hostel opgezocht. Wat bleek: ze hebben problemen met het water in het hostel. We moesten dus een ander hostel vinden. De eigenaar van het hostel kwam ons een halfuur later ophalen en we gingen met de taxi een nieuw hostel zoeken. Helaas was dit nog niet zo makkelijk als gedacht. Anderhalf uur nadat we met de trein gearriveerd waren, vier taxiritjes en vijf hostels later hadden we eindelijk een plaats gevonden om te verblijven. Daarna naar de supermarkt gegaan om wat te eten te halen, want we hadden enorme honger.

En nu zitten we dus hier. In een ander hostel dan gepland, maar wel veel dichter bij het centrum en het station wat toch stiekem wel fijn is. Nu rustig aan (of misschien nog stappen??) en daarna hopelijk een lekkere nachtrust tegemoet!

Houdoe!

• 22 Juli 2012 - 09:25

Robert:

hoy mooi daar zie ik maar blaren hebben ze hier in nijmegen ook. joris rustig met de meisjes daar. en wel tiid voor een nieuwe zonne bril niet zo blits deze.
    veel plezier nog en alvast gefeliciteerd met je broer teun.groetjes van uit nuland
    doei doei