Nog meer wijzigingen en tijd uitzitten/liggen - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Liza - WaarBenJij.nu Nog meer wijzigingen en tijd uitzitten/liggen - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Liza - WaarBenJij.nu

Nog meer wijzigingen en tijd uitzitten/liggen

Blijf op de hoogte en volg Liza

24 Juli 2012 | Turkije, Istanbul

De titel vraagt wellicht de nodige uitleg, maar die komt dadelijk wel. Allereerst een stukje over ons verblijf in Belgrado. Zoals gezegd verbleven we in een ander hostel dan gepland, maar uiteindelijk hebben we wel een geweldig verblijf gehad! We verbleven in het Pop Art Hostel. Net als in Krakow een beetje een alternatief hostel, maar daarom zeker niet minder leuk. De mensen waren er heel erg aardig en hebben dan ook veel zitten kletsen.

Wat betreft sightseeing hebben we dit in Belgrado natuurlijk ook gedaan. Zo hebben we in totaal 3 wandelroutes gelopen van ongeveer 4-6 km per route. Eén van deze routes was echter om een nieuwe koffer te halen, want de twee voorste wieltjes waren afgebroken waardoor het onmogelijk werd om er nog mee te reizen. Die oude koffer dus bij het oud vuil gegooid en verder gaan reizen met de nieuwe koffer.

Een korte beschrijving van Belgrado: echt oostblok! Gebouwen die half gesloopt waren (de bouwvakkers waren gestopt omdat ze geen zin meer hadden?!?); mooi fort met uitzicht op de Donau; een Fransman die tijdens het stappen zo dronken was dat hij hard op de stoep viel en naar het ziekenhuis moest voor hechtingen & een heel laag uurloon (het meisje dat in het hostel werkte, ze was 21, kreeg voor 8 uur werken 9 euro!!!).

Om even terug te komen op de titel: nadat we Belgrado gezien hadden zouden we direct naar Istanbul gaan. Toen we echter op de eerste dag van ons verblijf in Belgrado naar het treinstation gingen om voor deze treinreis een reservering te maken bleek dat er geen trein meer naar Istanbul ging! Shit!

En toen? Nou, het is eigenlijk best simpel. De treinreis naar Istanbul zou namelijk via Sofia gaan dus hebben we er voor gekozen om eerst een trein naar Sofia te nemen en daar vervolgens de trein naar Istanbul te boeken. Dit betekende echter wel dat we een nacht minder in Belgrado zouden verblijven (we hadden zondag 22 juli om 21.50 de trein naar Sofia), maar we kregen keurig netjes ons geld terug voor die ene nacht.

Zo gezegd, zo gedaan. Met een vertraging van drie uur kwamen wij maandagmiddag (op Teun zijn verjaardag, gefeliciteerd nog broertje!) om iets over 12 uur Bulgaarse tijd aan op het station. Eenmaal aangekomen direct een reservering gemaakt voor de reis richting Istanbul. Ook hier zat er echter een kleine kink in de kabel. We konden namelijk met de trein van 19.15 naar de grens van Turkije toe en vanaf daar moesten we de bus pakken (om 02.00 uur ’s nachts!). Gelukkig was onze interrailkaart hiervoor wel geldig en kwam uit eindelijk alles nog goed.

In Sofia hebben we overigens een kamer in een hostel gepakt om daar de tijd tussen de twee treinreizen door te brengen. Dit was wat makkelijker dan met een zware koffer door de stad te gaan slepen en bovendien konden we hier op ons gemak bijkomen en voorbereiden op de reis en konden we lekker rustig eten.

Al met al zijn we om zeven uur (tijd hier, het is hier een uur later dan in Nederland) aangekomen in Istanbul bij het Piya Hostel. Wel zijn we beide echt doodmoe. We hadden in de trein wel kort geslapen, maar als je om half twee wakker gemaakt wordt met het bericht dat je paspoort gecontroleerd wordt en je daarna de trein uit moet slaap je niet echt lekker meer. En slapen in de bus werkt helemaal niet…

Ach, vandaag alles een beetje rustig aan en morgen gaan we met Hamdi Istanbul bekijken!

Ow en ik zie zojuist dat waarbenjij.nu een nieuwe lay-out heeft... Heeft eerlijk gezegd niet echt mijn voorkeur zo, maar we doen het er maar mee!