Dzie dobry! - Reisverslag uit Krąków, Polen van Liza - WaarBenJij.nu Dzie dobry! - Reisverslag uit Krąków, Polen van Liza - WaarBenJij.nu

Dzie dobry!

Door: Liza van der Veeken

Blijf op de hoogte en volg Liza

11 Juli 2012 | Polen, Krąków

Dzie dobry! (Ofwel Goededag, voor de mensen die niet met Google translate overweg kunnen)

Zo, daar zijn we dan.. het avontuur is begonnen! En hoe.. even een korte opsomming van vandaag:
Bank in het weiland, exclusief spoorbomen, alternatief, foutjes, sneeuwpoppen en Esperanto?

Goed, laat ik even bij het begin beginnen. Vanochtend dus in de auto op weg naar het vliegveld in Eindhoven en vanaf daar vertrokken we keurig op tijd om 10.30 met het vliegtuig naar Krakow en na even zoeken waren we om half twee in het hostel. Om met puntje 1 en 2 te beginnen: onderweg in de trein van het vliegveld naar Krakow Glovny (Centraal Station) reed de trein niet echt snel… Wat bleek: bij enkele spoorovergangen waren geen spoorbomen aanwezig en dus moest de trein toeteren en auto’s erg voorzichtig rijden. Vervolgens stond er ineens midden in een weiland langs het spoor een verlaten bank… tja het is Polen laten we maar zeggen!

Om even terug te komen op waar ik was, om half twee waren we bij het hostel. Het hostel is echt relaxed. Een beetje alternatief, dat wel, maar daardoor juist wel heel erg gezellig en dus al flinke conversaties gehad met onze mede hostelaars. Na even bijgekomen te zijn van de toch wel wat vermoeiende reis hebben we in de middag een beetje rondgedwaald in het centrum van Krakow. Ook zijn we nog even naar het treinstation gegaan waar we alvast zitplekken voor in de trein naar Wenen gingen reserveren, waarmee ik kom op het punt ‘foutjes’. Stonden we bij zo’n loketje voor die reservering, maakt die muts in eerste instantie een reservering voor de twaalfde (kwamen we gelukkig net voor we weg liepen achter) en vervolgens maakt ze slechts een reservering voor 1 persoon! 3 keer is scheepsrecht zullen we maar zeggen.

Met de reservering eindelijk op zak gingen we maar weer even naar het hostel, want het begon wat te regenen. Wij dus op de terugweg van het station naar het hostel (een tussenstop bij Hard Rock Cafe), en tussendoor nog even snel op zoek naar de Subway voor avondeten (hadden in de middag al iemand met een bord zien staan). Nu goot het al wel een beetje, maar eenmaal aangekomen bij de Subway begon het ineens heel hard te gieten… en we moesten nog terug. Op teenslippers werkt dat dus niet, het lopen met natte voeten, dus de slippers maar uit gedaan en als een malle op blote voeten naar het hostel gegaan! Iedereen raar kijken, maar ach, ze kennen ons hier toch niet!

Het Subwaybroodje even in het hostel opgegeten, want ach dat ligt toch midden in het centrum en daarna maar weer wat rondbanjeren. We zijn gaan wandelen richting joodse wijk om daar wat dingen te bekijken. Onderweg liepen we langs kasteel Wawel en er werd ons gevraagd of wij op de foto wilden, maar wij dachten dat ze onze camera wilden jatten, dus dachten ‘dat doen we toch maar niet’. Zegt die vent van maak maar een foto van hem, en toen tilde hij Joris op, haha prachtige foto!

Na dat aparte momentje gingen we dus verder naar de Joodse wijk. Hebben een paar prachtige foto’s gemaakt in de wijk en Joris (maffe gast) dacht laat ik mezelf nog even verder uitputten en ging een rondje rennen rond een of ander kasteel. Even later kwamen we nog langs een prachtige auto met sneeuwpoppen (geen foto van) en bij het boodschappen doen waren er nog wat jongens die dachten dat ze ‘stoer’ waren en mooi een pak Skittles jatte uit de winkel. Netjes is anders… Tot slot net nog een verhaal gehoord over een taal ‘Esperanto’ (hij heeft het uitgelegd, maar nog steeds geen idee wat het nu eigenlijk is) en zo nog even wat avondfoto’s maken waarna we weer ons bedje opzoeken om er morgen weer vroeg uit te gaan. Morgen is het Auschwitz en zoutmijnendag!

De foto’s komen op een later moment wel ooit!
Groetjes uit het Oosten

• 11 Juli 2012 - 19:48

Anita:

Tjeetje wat een verhaal... Voor dalijk: lekker slapen want het zal morgen wel een indrukwekkend dagje gaan worden! XXX voor jullie allebei