Liza maakt vriendjes - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Liza - WaarBenJij.nu Liza maakt vriendjes - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Liza - WaarBenJij.nu

Liza maakt vriendjes

Door: Menno van Wieringen & Liza van der Veeken

Blijf op de hoogte en volg Liza

18 Maart 2014 | Thailand, Surat Thani

De dag begon met onze ‘hands on village visit’. We zouden die ochtend een traditioneel Thaise toetje en een bamboe cup maken. We werden opgehaald door een man en gingen naar zijn huis toe.
Het bezoek begon met het leren van wat Thaise basis zinnen. Dit was een leuke start van de dag, al zijn we beide alles alweer vergeten. Na het Thais leren begon het maken van het toetje. Hiervoor stonden verschillende bakjes met rijstmeel klaar. Bij de rijstmeel ging wat water en daarvan maakte we balletjes. Na het maken van het toetje ging de man ineens weg en bleven we achter met zijn vrouw. Zij sprak helaas geen Engels… Vanaf dat moment was het dus alleen nog maar kijken hoe zij aan het koken was. Een beetje teleurgesteld keken we toe hoe het toetje verder bereid werd.

Na een tijdje kwam de man terug, hij had een zaag gehaald. Vervolgens ging hij weer weg en kwam hij na +/- 20 minuten terug met een lange bamboe stengel. Vol goede hoop keken wij toe hoe hij het bamboe aan het zagen was. We vroegen ons een beetje af waarom hij dit niet van te voren gedaan had, maar goed niet iedereen denkt vooruit zullen we maar zeggen. Ondertussen keken we toe hoe het toetje verder gemaakt werd, een beetje verwonderd dat er 3 koppen vol suiker in gingen. Na een tijdje mochten we wel zelf het resultaat proeven. Het smaakte zeer zoet en stiekem hadden we hetzelfde gerechten een aantal dagen van te voren ook al gehad, maar dan minder zoet (minder zoet is toch wel lekkerder…). Ondertussen was de man nog steeds druk bezig met zagen en hakken in de bamboe.

Na een tijdje kwam hij bij ons zitten hij vroeg ons onze namen op te schrijven, waarna hij met een spijker Menno’s naam in een van de bekers kraste. Wij dachten dat wij nu aan de beurt waren om het af te maken, maar hij dacht dat wij liever toekeken en maakte een bloem en een boom op de beker. Dit zou allemaal heel leuk geweest zijn als hij nog een beetje vaardigheid had in het maken van deze figuren. Het resultaat was echter teleurstellend: een beker die gemaakt leek te zijn door een kleuter die half afgeleid naar zijn favoriete tekenfilm kijkt.
Gelukkig mocht Liza, nadat we hierom hadden gevraagd, de tweede beker maken. Ondertussen ging de man alweer weg om wat mensen op te halen. We keken elkaar verwonderd aan en hadden zoiets van ‘wat was dit voor slecht georganiseerde activiteit?’. Terug bij het resort hebben we dan ook maar meteen geklaagd over de kwaliteit en kregen we uiteindelijk 50% korting, jeej!

Na een middag inpakken en wat ontspannen was het tijd om naar de ‘hot springs’ te gaan. We reisde erheen en waren ondertussen druk in gesprek met een Engels stelletje over al onze verschillende reiservaringen. Toen na 20 minuten arriveerde bij de hot springs doken we meteen het “koudste bad” van de 4 warm water baden in. Het voelde alsof je een sauna in stapte, wat best wonderlijk is als je bedenkt dat het 30 graden buiten was.
Nadat we alle vier de baden geprobeerd hadden voelde we ons zeer ontspannen en was het tijd om terug te reizen naar het resort.

Na wat gegeten te hebben ging Menno terug naar onze kamer om wat spullen op te halen. Het bleek dat er weer een aapje op bezoek was geweest, die onze net ingepakte tassen overhoop had gehaald. Ook lagen de melatoninetabletjes weer mooi uitgespreid over het bed… Zou de aap er zo lekker van hebben kunnen slapen??

Later op de avond, toen het inmiddels bedtijd was, liepen we samen terug naar onze kamer. Het was al donker en eenmaal aangekomen bij de trap omhoog stond Liza ineens stil. Ze riep: ‘Ik ga niet naar boven!’. Menno keek nieuwsgierig op en zag een grote gekko zitten (ongeveer 30 centimeter). Liza riep: ‘Haal hem weg, ik ga er niet langs!’. De gekko keek ons aan en had duidelijk geen moeite met onze aanwezigheid. Toen Menno lachend naar boven liep schoot de gekko weg en was het tijd om de dag af te sluiten.

Groetjes van uit de jungle,
Menno en Liza