Comfortable, fast and safe - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Liza - WaarBenJij.nu Comfortable, fast and safe - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Liza - WaarBenJij.nu

Comfortable, fast and safe

Door: Liza van der Veeken & Menno van Wieringen

Blijf op de hoogte en volg Liza

23 Maart 2014 | Thailand, Bangkok

Dat staat hier op de borden… waar het op slaat en of het daadwerkelijk zo is, dat lees je straks.

Vanmorgen konden we lekker uitslapen, want onze boot van Koh Tao naar Chumpon zou pas om kwart voor drie vertrekken. We moesten de kaartjes voor de boot wel nog even boeken, want gisteravond lag de persoon die dit regelde op bed wegens ziekte. Afijn, we stonden rond 9 uur op, gingen ontbijten en kochten vervolgens de kaartjes voor de boot.

Om 12 uur was het tijd om uit te checken. We konden onze backpacks laten liggen bij de receptie. Na het middaguur hebben we nog even een korte wandeling gemaakt, wat laatste boodschappen gedaan en wat gegeten. Om twee uur werden we opgehaald door de taxi. Er moesten ook nog wat andere mensen opgehaald worden, maar we arriveerden keurig op tijd bij de pier (tja, wat wil je als het maar twee kilometer rijden is…)

We ruilden onze vouchers om voor tickets en stapten aan boord van de boot. Zoals we inmiddels wel gewend zijn vertrok de boot natuurlijk wat te laat, maar ach.. we hadden toch een aantal uur overstap tijd dus dat was geen probleem.

Helaas was het erg ruig op zee, waardoor we na zo’n 2 uur op de boot er allebei misselijk van af stapten. We waren blij om weer op het vaste land te zijn en opgelucht dat we deze vakantie niet meer met de boot hoeven :) Bij de pier stonden er al bussen klaar die iedereen naar hun bestemming bracht, wij stapten in de bus naar het treinstation.

Eenmaal aangekomen bij het treinstation gingen we meteen kaartjes kopen. We hadden eigenlijk ingezet op 1e klas tickets (aangezien we nog genoeg geld overhadden), maar we kregen nul op rekest: zowel de 1e klas als de 2e klas was volledig uitverkocht. Het enige wat ons restte was een kaartje te kopen voor de 3e klas, dus dat hebben we, met tegenzin, dan ook maar gedaan.

Lichtelijk teleurgesteld en ietwat mopperend gingen we naar een restaurantje om wat te eten. Tijdens het eten (een burger met frietjes… een welkome afwisseling na alle curry’s, rijst en noodles) legden we ons toch maar neer bij het feit dat we een oncomfortabele 9-uur durende treinreis naar Bangkok tegemoet zouden gaan. De trein zou overigens pas om half 9 vertrekken, wat betekende dat we bij bijna 3 uur lang in het restaurant hebben zitten eten, chillen en ons klaar hebben gemaakt voor de nacht (tandenpoetsen, lenzen uitdoen etc.)

De trein vertrok overigens, zoals gewoonlijk (al viel het ons nog erg mee!) 10 minuten te laat. Afijn.. op het treinstation in Chumpon, en overigens ook op vele andere stations, stond het volgende bord: ‘Travelling by train is comfortable, fast and safe’. Hierbij hebben wij de volgende opmerkingen:
1) De trein is alles behalve snel… (in Nederlands is de trein zo’n 2 tot 8 keer zo snel, afhankelijk van welk traject je hier rijdt).
2) De derde klas is alles behalve comfortabel
3) Met de rijstijl van de Thai gecombineerd met dat iedereen zomaar wat doet (over het spoor lopen enz.) is het maar de vraag of het wel zo veilig is

Hier even een korte omschrijving van onze 9 uur durende 3e klas treinreis naar Bangkok toe:
- Een ‘houten kont’ (veroorzaakt door de houten zitjes waar slechts een lapje stof overheen zit… het lijkt alsof er een ‘kussentje’ op de zitjes zit… nou ehhmm.. niet dus)
- Tussen de locals, die vrolijk tussen, onder en naast de stoelen gaan liggen
- Slapeloze nacht (tja.. als ze bij ieder station waar ze stoppen hard dingen omroepen en er ook nog eens mensen (die met eten en drinken rondlopen) door de trein heen schreeuwen dat je voor 6 baht iets bij hun kunt kopen

Om een lang verhaal kort te maken: we zijn inmiddels veilig aangekomen in Bangkok. Moe als we zijn gaan we zo eerst nog even een dutje doen, waarna we nog even de stad in gaan, zullen gaan slapen en morgen met het vliegtuig weer terugkeren naar huis.