Anderhalf uur zoeken, en wat blijkt…. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Liza - WaarBenJij.nu Anderhalf uur zoeken, en wat blijkt…. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Liza - WaarBenJij.nu

Anderhalf uur zoeken, en wat blijkt….

Door: Menno van Wieringen & Liza van der Veeken

Blijf op de hoogte en volg Liza

10 Maart 2014 | Thailand, Bangkok

Vanmorgen zijn we erg vroeg opgestaan om naar Co van Kessel te gaan voor een 5 uur durende fietstocht door Bangkok. Om kwart over zes (!) namen de taxi en ons ontbijt pakket op weg naar River center. De mensen van het hotel waren zo lief geweest om voor ons een ‘foodpakket’ met ons ontbijt samen te stellen, wat we lekker onderweg op konden eten.

We kwamen wat te vroeg aan, maar na wat wachten kwamen er steeds meer Nederlanders opdagen :) Uiteindelijk waren we met 5 Nederlandse stelletjes en 1 Duits stel. Om 7 uur was het tijd om met ‘A’ en ‘York’, onze 2 gidsen, op de fiets te stappen.

De fietstocht begon door de kleine straatjes rond River center op weg naar Chinatown. We reden er door smalle steegjes en langs talloze kleine winkeltjes. Na Chinatown gingen we op weg naar de Flower Market (met aansluitend geen groente/fruit markt), waar we even de tijd kregen om te genieten van de verschillende geuren en kleuren van de bloemen, groenten, fruit en kruiden. Na wat rond te hebben gedwaald, Liza veel foto’s had gemaakt van pepers & een snelle snack (2 verschillende bananen) te hebben gegeten gingen we weer op weg.
We fietsten richting de rivier, om daar op een ferry te stappen. Met deze ferry zijn we het water overgestoken, waarna we een tempel hebben bezocht waarin zich een grote (lees enorm!) gouden Boeddha bevond. Vervolgens stapten we nog heel even op de fiets, waarna we al snel lekker relaxt konden plaatsnemen in een longtailboot. Hiermee zijn we een heerlijk lang stuk over het water te varen, onder andere langs verschillende huizen die op palen zijn gebouwd.

Na de indrukwekkende vaartocht stapten we weer aan land om onze fietstocht voort te zetten. We fietsten op een pad van ongeveer 1 meter breed, met aan beiden kanten water. De bochtjes waren scherp, er zaten een hoop drempels onderweg en de brugjes waren hoog maar we hebben het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht :)
Na een heel stuk langs het water te hebben gefietst kwamen we aan bij verschillende plantages met bananen, citroenen, okra en verschillende groent/fruit en kruiden (zoals citroengras). Het was een erg mooi zicht onderweg, zo groen hadden we het niet verwacht in zo’n miljoenenstad!

Na zo’n 4 uur fietsen was iedereen wel moe, maar gelukkig konden we nog even uitrusten op de longtailboot. Na zo’n 10 minuutjes varen kwamen we uit bij een klein restaurantje langs het water, waar de lunch al voor ons was klaargezet. Na de smakelijke lunch gingen voor de laatste keer in de longtailboot, terug naar het beginpunt van de toer.
Na de geweldige fietstocht zijn we nog even naar het treinstation (Hua Lampong o.i.d.) gegaan om alvast treinkaartjes te kopen voor de nachttrein naar het zuiden op 15 maart. We wilden ook treinkaartjes kopen voor de trein van morgen, maar dat moest bij een ander treinstation (Thonburi o.i.d.). We konden de weg naar dit station echter niet vinden (verklaring volgt zo) en tot overmaat van ramp gingen Menno’s slippers kapot. Gelukkig kwam er al snel verlossing, toen ze slippers verkochten op een lokale markt een klein stukje verderop.

Afijn, het treinstation Thonburi was niet te vinden… we hebben een aantal rondjes gelopen, een hoop mensen de weg gevraagd en nog kwamen we er niet. Wat bleek: het treinstation stond verkeerd aangegeven op de kaart! Dus na zo’n 1.5 uur zoeken kwamen we bij het station aan die er uit zag als een verwaarloosde tram halte in een oostblok land (haha…) Maargoed, we hadden het dan toch eindelijk gevonden en hebben we onze treinkaartjes gekocht!
Na kaartjes gekocht te hebben zijn we op weg gegaan naar Asiatique, een nachtmarkt. Onderweg hebben we nog genoten van thaise specialiteiten, heerlijke rode curry en pad thai. Na het eten bracht de tuk tuk (die veel duurder zijn dan de gewone taxi’s!) ons naar de nachtmarkt, waar we nog wat mooie avondkiekjes gemaakt hebben. Tot slot zijn en zijn we

na een drukke dag met zere voeten terug gegaan naar ons hotel.
Zo, dat was ons het verhaal wel. Nu gaan we onze zere voetjes hun welverdiende rust geven.

Groetjes vanuit Bangkok,
Menno en Liza